top of page

Cum functioneaza SEO si care sunt factorii de clasare pe google?

Actualizată în: 30 iul.

SEO, sau optimizarea pentru motoarele de cautare, este cea mai eficienta modalitate de a genera trafic catre site-ul dvs. Dar ce este SEO si cum functioneaza sau Cum poti face SEO sa functioneze ? 


In cadrul acestui material vom aborda toate aspectele, de la Ce este, Cum functioneaza SEO si care sunt factorii de clasare pe google, pana la optimizarile necesare pentru motoarele de cautare astfel incat sa cresteti in clasament.


Cuprins:


Ce înseamna SEO?

Ce este SEO?

Beneficiile SEO.

Tipuri de SEO.

Cum functioneaza SEO?

Factori de clasare SEO.

Optimizare on-page.

Optimizare off-page.

SEO tehnic.

Instrumente SEO.

Strategii SEO si cele mai bune practice.

Resurse suplimentare.

 

Pentru cei mai multi dintre noi astazi, când avem nevoie de ceva – fie ca este un raspuns, o idee, un produs, o strategie sau un serviciu – începem prin a întreba motoarele de cautare.


Numai Google primeste 3,5 miliarde de cautari pe zi !


Asa cum motoarele de cautare au devenit importante în viata noastra, ele au devenit, de asemenea, parte integranta a multor strategii de marketing.


De fapt, cautarea organica este considerata a fi canalul cu cea mai mare rentabilitate a investitiei de catre 49% dintre agentiile de marketing si specialistii in marketing digital la nivel global.

Cum functioneaza SEO

Cautarea organica este doar un nume de lux pentru rezultatele obisnuite, non-reclame ale motoarelor de cautare, iar modul în care specialistii în marketing folosesc cautarea organica ca pe un canal de marketing este prin optimizarea pentru motoarele de cautare sau SEO = search engine optimization.


În acest articol despre SEO, veti afla tot ce trebuie sa stiti pentru a va clasa mai bine pe Google, pentru a obtine mai mult trafic pe site-ul dvs. si pentru a va îmbunatati reputatia online.

 

Ce înseamna SEO?


SEO înseamna optimizare pentru motoarele de cautare precum Google, Bing sau Yandex.


Ce este SEO?


  • O definitie formala a SEO:


Optimizarea motoarelor de cautare este un set de practici tehnice si de continut care vizeaza alinierea unei pagini web cu algoritmul de clasare al unui motor de cautare, astfel încât sa poata fi gasite, accesate , indexate si afisate cu usurinta în SERP (paginile cu rezultatele cautarilor) pentru interogari relevante.

 

  • O definitie mai simpla a SEO:


SEO înseamna îmbunatatirea structurii si continutului site-ului dvs., astfel încât paginile acestuia sa poata fi descoperite de catre utilizatorii care cauta ceea ce aveti de oferit folosind motoarele de cautare.

 

  • Cea mai simpla definitie a SEO:


SEO este ceea ce faci pentru a te pozitiona mai sus pe Google si pentru a obtine mai mult trafic pe site-ul tau.

 

Da, Google este doar un motor de cautare dintre multe. Acolo este Bing si Yandex, Baidu, Yahoo, DuckDuckGo, Brave, si altele. 


Chiar si Instagram, Youtube sau TikTok sunt motoare de cautare. Doar ca google capteaza 92% din cautari si de aceea este cel mai cunoscut. 


Beneficiile si importanta SEO.


Miliardele de cautari sunt oportunitati de a intra în legatura cu acesti potentiali clienti, de a raspunde la întrebarile lor, de a le rezolva probleme si de a deveni o resursa de încredere.


  • Mai mult trafic pe site: atunci când site-ul dvs. este bine optimizat pentru motoarele de cautare, primeste mai mult trafic, ceea ce echivaleaza cu o constientizare sporita a marcii sau a firmei dvs.


  • Mai multi clienti: pentru a optimiza site-ul dvs., acesta trebuie sa vizeze anumite cuvinte cheie - termenii pe care clientii/vizitatorii dvs. ideali îi cauta - ceea ce înseamna ca veti obtine un trafic mai relevant.


  • Reputatie mai buna: clasarea mai buna pe Google ofera credibilitate pentru afacerea dvs. Daca Google are încredere , atunci si utilizatorii au încredere.


  • ROI mai mare: investiti în site-ul dvs. dar si în campaniile de marketing care conduc catre dvs.

 

Asadar, indiferent daca doriti o mai mare constientizare, vizibilitate online, clienti potentiali sau cresterea vanzarilor, SEO este raspunsul.


SEO este sansa de a ajunge în fata clientilor si potentialilor clienti în orice etapa a calatoriei lor online.

Beneficiile si importanta SEO

Tipuri de SEO.


Google si alte motoare de cautare iau în considerare mai multi factori atunci când clasifica continutul si, ca atare, SEO are mai multe aspecte de luat in calcul.

 

Cele trei tipuri de baza de SEO sunt SEO on-page, off-page si SEO tehnic:

 

  • SEO on-page: Optimizarea calitatii si structurii continutului de pe o pagina web. Calitatea continutului, cuvintele cheie si etichetele HTML sunt jucatorii cheie pentru SEO on-page.


  • SEO off-page: obtinerea de linkuri din partea altor site-uri sau pagini web pentru a trimite catre pagina dvs. web.  Backlinkurile si reputatia sunt prioritatile off-page.

 

  • SEO tehnic: îmbunatatirea performantei generale a site-ului dvs. Securitatea site-ului (certificatele SSL), UX ( user experience ) si structura reprezinta cheia pentru optimizarea tehnica.

 

Cele trei tipuri de SEO de mai sus sunt folosite pentru site-uri web si bloguri, dar se aplica si pentru trei subtipuri de SEO:


  • SEO local: Asigura-te ca afacerea se claseaza cât mai bine posibil în Google Maps si în rezultatele locale ale SERP. Recenziile, înregistrarile si optimizarea profilului Google Business sunt cele mai importante aici.


  • SEO pentru imagini: o combinatie de strategii pe pagina dvs. pentru a se clasa cat mai bine în cautarea de imagini pe Google.


  • Video SEO: o combinatie de strategii on-page, tehnice si off-page pentru a face videoclipurile dvs. sa se claseze în rezultatele video pe YouTube sau pe Google.


În timp ce toate cele trei subtipuri necesita toate cele trei tipuri de baza ale SEO, ele variaza.

Image SEO se bazeaza în mare masura pe optimizari tehnice si on-page, în timp ce SEO local este mai mult despre optimizari off-page si on-page.


Cum functioneaza SEO?


Cum stabileste Google ce pagini sa apara în prima pagina cu rezultate ale motorului de cautare (SERP) pentru orice interogare data? Cum se traduce acest lucru în trafic catre site-ul dvs. web? Sa aruncam o privire la modul în care functioneaza SEO. 

 

Crawlerele de cautare Google scaneaza în mod constant web-ul, adunând, clasificând si stochând miliardele de pagini web existente în indexul sau. Când cautati ceva si Google identifica rezultatele din indexul sau, nu de pe web în sine.


  • Un crawler este un program de internet conceput pentru a naviga sistematic pe internet. Cel mai frecvent, crawlerele sunt utilizate ca mijloc prin care motoarele de cautare descopera si proceseaza paginile pentru a le indexa si a le afisa în rezultatele cautarii. În plus fata de crawlerele care proceseaza HTML, unele crawlere speciale sunt folosite si pentru indexarea imaginilor si a videoclipurilor. 


  • În lumea reala, principalele crawlere web pe care trebuie sa le cunoasteti sunt cele utilizate de motoarele de cautare de top din lume: Googlebot, Bingbot, Yandex Bot, Brave Search Crawler, si Baidu Spider Google foloseste o formula complexa (numita algoritm) pentru a ordona rezultatele pe baza unui numar de criterii, inclusiv calitatea continutului, relevanta acestuia pentru interogarea de cautare, site-ul web (domeniul) s.a.m.d.


Modul în care oamenii interactioneaza cu rezultatele indica apoi catre Google daca fiecare pagina este (sau nu) satisfacatoare, ceea ce este inclus bineinteles în algoritm. Cu alte cuvinte, SEO functioneaza ca un sistem complex de feedback - pentru a scoate la iveala cele mai precise, de încredere si relevante rezultate pentru orice cautare data, folosind informatii de la dvs., de la Google si de la cei care cauta. 


Rolul dvs. este de a produce continut care sa satisfaca cerintele Google privind experienta, expertiza, autoritatea si încrederea (E-E-A-T), care sa satisfaca cerintele utilizatorilor.


Cum functioneaza SEO

Factori de clasare SEO pe Google.


Ce reprezinta de fapt continut de calitate, directionat, EAT-friendly si optimizat SEO?


Ei bine, exista sute de factori de clasare Google si, de asemenea, Google evolueaza si îsi perfectioneaza constant algoritmul pentru a continua sa ofere cea mai buna experienta posibila, dar exista 12 factori care ar trebui prioritizati. 


Potrivit FirstPageSage, iata care sunt principalii factori de clasare Google in 2024 si modul în care acestia sunt ponderati:


  • Publicare consecventa a continutului captivant 21%

  • Cuvinte cheie în meta titlu 15%

  • Backlink-uri 13%

  • Expertiza de nisa 13%

  • Implicarea utilizatorului 11%

  • Prospetimea informatiilor 6%

  • Mobile-Friendly / Mobile-First Website 5%

  • Încredere 4%

  • Diversitate de distributie a linkurilor 3% ▲ NOU

  • Viteza paginii 3%

  • Link-uri interne 2%

  • Securitate site/Certificat SSL 2%

  • Markup schema/Date structurate 1%

  • Cuvinte cheie în metadescriere + 22 de alti factori 1%


Actualizari ale algoritmului Google pentru 2024.


Actualizarile si modificarile pe care Google le-a facut algoritmului sau sunt urmatoarele:


Diversitatea de distributie a linkurilor de legatura a fost dezvaluita în scurgerea documentelor Google din luna Mai 2024 ca fiind mai importanta decât se credea anterior.


Desi l-am enumerat ca reprezentând <1% din algoritm, acum credem ca reprezinta 3%.


Prospetimea a iesit din categoria „Altele”, reprezentând <1% din algoritm, pentru a deveni al saselea cel mai mare factor din algoritm la 6%. În ultimele doua trimestre, informatiile arata ca paginile de site-uri web care se actualizeaza cel putin o data pe an câstiga în medie 4,6 pozitii în SERP-uri fata de paginile care nu au fost actualizate. Exista probabil un beneficiu si mai mare pentru actualizarea trimestriala sau lunara.


În T1 2024, încrederea a aparut ca un nou factor în algoritmul Google, reprezentând 5% .

Schimbarea vine în urma depunerii de catre Google a unui brevet pentru o tehnologie AI care determina natura reala a continutului si lansarea actualizarii algoritmului Your Money, Your Life (Banii tai, viata ta ), care analizeaza paginile care ofera sfaturi pe subiecte financiare si de sanatate. Google sfatuieste sa citeze surse academice atunci când este posibil si sa evite afirmatiile nedovedite de optimizare pentru acest factor.

Factori de clasare SEO pe Google

Backlinkurile au scazut cu doua puncte (15% → 13%) în 2024, evidentiind faptul ca factorul care, la un moment dat, a constituit mai mult de 50% din algoritm, înca conteaza, desi mult mai putin decât obisnuia. Fiind al treilea factor de algoritm cel mai important, backlink-urile conteaza înca foarte mult, dar reprezinta o era în care IA Google nu era suficient de sofisticata pentru a evalua calitatea si fiabilitatea continutului web pe cont propriu si avea nevoie de alte site-uri web pentru a face treaba.


Implicarea utilizatorilor a scazut usor în valoare (12% → 11%), dar se situeaza pe al cincilea cel mai important factor în algoritmul Google în T2 2024, în esalonul factorilor de baza, cum ar fi backlink-urile si cuvintele cheie. Acesta este un factor care a crescut în fiecare din ultimii 3 ani, asa ca este corect sa spunem ca crearea celui mai împlinit raspuns la intentia celui care cauta - atât expresa, cât si implicita - ar trebui sa fie obiectivul principal al creatorilor de continut.


Expertiza de nisa a scazut usor la 13%, continuând sa sublinieze importanta organizarii continutului în jurul unor piloni, una dintre cele mai importante strategii SEO care au aparut în ultimul deceniu.


Mobil-firstness a primit un impuls în octombrie 2023, marcând finalizarea tranzitiei Google catre un index complet pe mobil. Aceasta înseamna ca Google ia în considerare versiunea mobila a fiecarei pagini de pe site-ul dvs. înainte de versiunea desktop, ceea ce face esential sa va asigurati ca site-ul dvs. ofera o experienta mobila buna, daca doriti sa pastrati rangul complet.


Factorul numarul 1 continua sa fie Publicarea consecventa a continutului captivant. Google continua sa rasplateasca producatorii consecventi de informatii de înalta calitate, oferind acestor site-uri o indexare mai rapida si o pozitie mai înalta. Un continut mai bun înseamna, de asemenea, o oportunitate mai mare de a atrage backlinkuri, un alt factor major în acumularea Google Trust.


Cuvintele cheie din meta-titluri ramân la 15% în 2024, Google si-a slabit definitia a ceea ce face ca cuvintele sa fie diferite în primul trimestru 2023.

În timp ce diferenta dintre „cumparati webcam” si „cumparati camere web” era vizibila, este mai putin vizibila. acum. Indiferent de ponderea sa în algoritm, acest factor ramâne o conditie prealabila pentru clasarea pe primul loc.

Actualizari ale algoritmului Google

Legaturile linkurilor interne au scazut cu un punct la 2%, dupa ce au cedat o parte din cota lor pentru încredere în T1 2023 si o parte pentru compatibilitatea cu dispozitivele mobile în T3 2023.


Cuvintele cheie din Etichetele de antet si Cuvintele cheie din URL si-au diminuat importanta, fiind retrogradate în grupul de 22 de factori care alcatuiesc doar 1% din algoritm, toti împreuna.

 

Când cititi acest raport, retineti ca Optimizarea site-ului dvs. pentru acesti factori va îmbunatati doar clasamentul dvs. proportional cu greutatea algoritmului factorului respectiv; cu toate acestea, Google va va penaliza în mod disproportionat site-ul daca va scadea sub un prag minim de optimizare.  


Concluzii.


În 2024, algoritmul complex pentru Cautarea pe Google a stabilit o lista mai scurta de factori care necesita atentie.


Ca urmare a eradicarii sale continue a SEO de calitate scazuta – un efort care a luat contur pentru prima data în 2009 si care acum este aproape complet – Google este astazi mult mai capabil sa îsi îndeplineasca misiunea de a crea cea mai buna experienta de cautare posibila pentru utilizatorii sai.


Asadar, pentru agentii si agentiile de marketing este important sa aveti o strategie adecvata care sa ghideze eforturile pentru SEO, fiecare pagina avand ca obiectiv un cuvânt cheie diferit pe care un prospect pentru afacerea X sau Y l-ar cauta.


Fiecare pagina ar trebui sa fie cea mai buna tratare a subiectului pe care o puteti livra.


De acolo, linkurile, implicarea, încrederea si alti factori importanti ai algoritmului ar trebui sa se acumuleze organic în favoarea dvs. 


Alte articole interesante si de ajutor regasiti aici:





bottom of page