Marketingul digital nu este a opta minune a lumii !
Dar asta nu este neaparat un lucru rau! La urma urmei,cheia este sa fim constienti si despre partile neplacute ale marketingului digital, astfel încât sa putem lua o decizie informata daca este sau nu potrivit pentru afacerea pe care o reprezentam.
Acest material are la baza cateva studii si analize realizate de UNISC din Australia, de Smart Insights din Anglia si de CNBC din Statele Unite.
Acestea arata ca problemele intalnite sunt aproximativ aceleasi sau cel putin asemanatoare in toate colturile lumii cand vine vorba despre marketing digital.
Analizand, citind si adaptand textele studiilor in lb. romana, si luand in considerare si cei 17 ani de vanzari de servicii de marketing digital, va putem confirma ca aceleasi probleme exista atat in Australia, SUA, UK, in Europa de Vest si Est, si nu in ultimul rand in Romania.
Am ales sa punem in valoare aceste studii si analize tocmai pentru ca in general se discuta si se povesteste doar despre cat de minunat este marketingul digital si mediul online, si ce rezultate extraordinare se pot obtine.
Haideti sa vedem totusi ce spun studiile si care este adevarul neplacut despre marketingul digital.
I. Studiul UNISC ( Universitatea Sunshine Coast din Australia ).
Marketingul digital poate fi vital pentru succesul unei afaceri, dar una din trei firme ajung într-o disputa cu furnizorul lor de servicii de marketing, potrivit cercetarilor efectuate de Universitatea Sunshine Coast.
Si aproape 70% dintre întreprinderile mici sau de familie pastreaza mai putin de 12 luni relatia de colaborare cu furnizorul de servicii de marketing pe care îl aleg.
Proportia mare de dispute au determinat Ombudsmanul din Australia pentru firmele mici si familiale sa ofere un ghid de bune practici.
Ombudsmanul investigheaza plângerile privind administrarea defectuoasa din partea institutiilor sau a altor organizatii.
Rolul institutiei: investigheaza plângeri împotriva institutiilor, organizatiilor, oficiilor si agentiilor.
Ombudsmanul European s-a infiintat în 1995 la Strasbourg (Franta).
Ombudsmanul din Australia a comandat studiul, cercetatorilor de la UniSC ( Universitatea Sunshine Coast din Australia ), fiind printre primii din lume care investigheaza provocarile specifice relatiilor dintre firmele mici sau de familie si furnizorii de servicii de marketing.
Cercetatorul principal, profesor în relatii publice, Dr. Karen Sutherland, a spus ca motivul comun al disputelor este lipsa unei comunicari deschise, informate si oneste între firme si furnizorii de servicii de marketing.
Ombudsmanul Bruce Billson a spus ca platformele digitale au schimbat fundamental modul în care întreprinderile mici se conectau si vindeau ori modul in care reuseau sa ajunga la o parte semnificativa a pietelor australiene si internationale.
„Un furnizor de servicii de marketing digital este o persoana sau o agentie pe care o angajati pentru a va ajuta cu prezenta online”, a spus dl Billson. „Dar pentru prea multe întreprinderi mici aceasta relatie poate fi nesatisfacatoare, iar pentru una din trei se termina cu o disputa.
Exista, de asemenea, un ghid pentru atat pentru firmele mici cat si pentru furnizorii de marketing digital din Australia.
„Ghidul nostru ofera întreprinderilor mici sfaturi utile pentru a primi servicii excelente si pentru a construi un parteneriat real cu un furnizor de servicii de marketing digital.”
Studiul a constatat ca furnizorii de servicii de marketing digital nu au comunicat de cele mai multe ori riscul; nu au fost transparenti cu detalii despre servicii, intervale de timp si rezultate; si nu si-au tratat clientii ca parteneri de afaceri.
A concluzionat ca lipsa de cunostinte de marketing digital în rândul proprietarilor de firme mici i-a împiedicat sa puna în mod proactiv întrebari relevante despre serviciile oferite de furnizorii de servicii de marketing digital.
Jumatate dintre întreprinderile mici au spus ca furnizorii lor i-au indemnat sa cumpere servicii scumpe si irelevante.
„Diferitele companii de marketing au de asemenea capacitati diferite. Unii sunt obisnuiti sa lucreze cu clienti si bugete mai mari, si vor dori mai mult control asupra continutului de marketing al unei companii – si poate ca nu este potrivit pentru tine sau afacerea ta”.
„Asadar, asigurati-va ca va formati o idee clara despre ceea ce doriti si studiati bine potentialele companii înainte de a dezvolta proiecte de colaborare cu acestea.
„Uitati-va la unele dintre lucrarile lor anterioare, contactati fostii clienti si vedeti daca vi se pare ca sunt compania potrivita pentru nevoile dumneavoastra.”
Este important sa întelegeti ca, desi furnizorii de servicii de marketing va pot ajuta sa va dezvoltati afacerea, întreprinderile mici au adesea probleme cu serviciile furnizate.
Aproape trei sferturi nu stau la acelasi furnizor mai mult de un an.
Jumatate spun ca furnizorii lor ofera servicii scumpe de care nu au nevoie.
O treime are nevoie de ajutor pentru a rezolva disputele cu furnizorii lor.
Cateva sfaturi inainte de a alege un furnizor de servicii de marketing digital:
Sfat 1 - Obtineti serviciile potrivite la pretul corect !
Înainte de a discuta cu un furnizor, identificati asistenta de care aveti nevoie si ce doriti sa livreze ori sa realizeze pentru firma dvs.
Acest lucru va va ajuta sa decideti daca serviciile lor corespund nevoilor dvs., cât costa serviciile lor, când trebuie sa le platiti si pentru cât timp.
Sfat 2 - Alegeti-va furnizorul cu întelepciune !
Solicitati exemple de alte proiecte realizate si detalii de contact ale clientilor actuali si fostilor clienti.
Acest lucru va va ajuta sa decideti daca experienta si recomandarile furnizorilor se potrivesc nevoilor dvs. de afaceri, daca asteptarile au fost îndeplinite si cum interactioneaza acestia cu clientii lor.
Sfatul 3 – Aveti o comunicarea deschisa !
Comunicarea buna cu furnizorul dvs. pot ajuta la gestionarea problemelor si la crearea de oportunitati. Acest lucru este important pentru a obtine serviciile si rezultatele de care aveti nevoie.
Multi furnizori au standarde de lucru, asa ca veti sti la ce sa va asteptati, inclusiv timpii de raspuns garantati. Daca un furnizor nu este deschis si sincer cu privire la asteptari, rezultate si costuri inca de la început, este putin probabil ca acesta sa se îmbunatateasca în timp.
Sfatul 4 - Analizati cu atentie contractul de servicii pe care urmeaza sa il agreati !
Asigurati-va ca aveti un contract care satisface nevoile afacerii dvs.
Verificati daca sunt incluse urmatoarele:
O declaratie clara cu privire la ceea ce veti primi si când.
Orice declaratii importante facute anterior de catre furnizor (nu va asteptati la nimic care nu este inclus).
Toate costurile, termenele de plata si costurile contractuale generale sunt transpuse in contract.
Care sunt etapele sau formele de reziliere anticipata si orice eventuale penalitati.
Pasi clari pentru solutionarea litigiilor care includ medierea.
O declaratie clara privind rezilierea, care prevede:
predarea activelor, accesului, permisiunilor, parolelor si sistemelor
returnarea tuturor canalelor de social media si a conturilor de publicitate.
De asemenea, asigurati-va ca contractul dvs. nu include plati pentru servicii sau produse inutile.
II. Studiul Smart Insights.
Studiul realizat de Smart Insights arata ca 4 din 10 companii nu au o strategie de marketing digital „definita”.
În plus, CNBC a raportat ca „miliiardele de dolari pentru marketing digital sunt irosite, deoarece reclamele online nu îsi ating obiectivele vizate”.
“Cifrele dezvaluite arata ca aproape jumatate (48 %) dintre reclamele online nu ajung la persoanele potrivite în Franta, Germania, Italia si Regatul Unit”.
Fara o strategie de marketing digital, companiile pot experimenta totul, de la canale de marketing incorecte si alocari bugetare incorecte pâna la clasamente organice scazute, slaba rentabilitate a investitiei si clienti potentiali de slaba calitate.
Din pacate, deoarece multe companii nu stiu de unde sa înceapa, sunt conduse într-o groapa de escrocherii si manipulari de marketing online si agentii care nu sunt specializate în marketing digital. Drept urmare, companiile pierd timp pretios raspunzând la e-mailuri spam, la apeluri telefonice irelevante si la clienti potentiali necalificati.
Multi dintre specialistii de marketing si agentiile care asigura rezultate rapide la costuri reduse neglijeaza sa defineasca si sa execute o strategie clara de marketing digital pentru clientii lor.
În schimb, pur si simplu „vând” tot ce pot si îi spun clientului cât de grozave vor fi rezultatele.
Unii dupa altii, acesti marketeri si aceste agentii executa diverse campanii online fara sa cunoasca publicul tinta al companiei, canalele de marketing potrivite sau obiectivele campaniei. Lipsa de cercetare genereaza costuri de mii de dolari / euro pentru companii si timp irosit pe campanii ineficiente de marketing digital.
Când aceste campanii esueaza, companiile revin la vechile obiceiuri de a raspunde la e-mailuri spam si la apeluri telefonice de la alte agentii care promit rezultate rapide la costuri reduse. Ei continua sa dea bani urmatorului specialist care le promite rezultate nerealiste.
Înca o data, nu a fost identificat niciun public tinta. Canalele adecvate de marketing digital nu au fost cercetate sau determinate, iar obiectivele companiei sunt nedefinite.
Din fericire, exista o solutie mult mai buna pentru companiile care cauta solutii de marketing digital.
Solutia este o strategie de marketing digital bine definita, bine analizata si bine realizata, care include cercetarea, întelegerea si definirea unui anumit public tinta si a canalelor potrivite fiecarei companii.
De asemenea, necesita întelegerea obiectivelor de marketing ale companiei, a peisajului competitiv, a performantei canalului x sau y si a alocarii bugetului necesar.
O strategie clara de marketing digital poate economisi companiilor o cantitate enorma de timp, bani si resurse, deoarece defineste o cale bine cercetata si predeterminata.
Desi exista întotdeauna câteva optimizari de facut pe parcurs, este o foaie de parcurs care duce în directia corecta.
O strategie de marketing digital va arata în ce canale de marketing sa investesti în functie de tendintele din industrie.
Rentabilitatea investitiei unei firme de inginerie sau constructii poate fi excelenta pentru SEO sau X canal de promovare, dar foarte slaba pe retelele sociale.
Fiecare industrie variaza dramatic, de aceea o strategie de marketing digital bine documentata poate determina cele mai bune canale de marketing, alocarea bugetului pentru fiecare canal si obiective realiste.
Cu o strategie clara de marketing digital, companiile pot experimenta crestea numarului de potentiali clienti de calitate; ROI mai mare, o implicare mai buna a utilizatorilor site-ului, clasamente organice mai bune, alocarile bugetare corecte si canale de marketing potrivite.
Pentru un succes online continuu, companiile ar trebui sa investeasca în agentii si in specialisti care le ofera atat o abordare de marketing digital multichannel cat si toate celelalte resurse aferente implementarilor necesare.
Exista mai multe lucruri de luat în considerare atunci când cautati o agentie sau un specialist de marketing digital, începând cu cercetarea. Cercetarea este esentiala pentru a întelege daca si cum va poate ajuta afacerea în ceea ce priveste marketingul digital.
Înainte de a agrea o colaborare, este în interesul tau sa pui mai multe întrebari. Dintre acestea, una dintre cele mai importante este „Ofera agentia o strategie de marketing digital înainte de a agrea un parteneriat?”
Daca agentia ofera o strategie de marketing digital, aceasta este o oportunitate excelenta de a determina daca acestea sunt potrivite pentru compania dvs.
Strategia de marketing digital ar trebui sa includa atat o detaliere completa a unei analize dedicata afacerii dvs. cat si alocari de buget necesar pentru fiecare etapa.
Pentru a finaliza fiecare aspect al strategiei de marketing digital, analizele detaliate arata inclusiv ce canale sunt potrivite pentru firma pe care o reprezentati.
Odata ce analiza este efectuata si prezentata, agentiile ofera o strategie propusa care evidentiaza ce servicii, campanii si canale vor folosi pentru dvs., toate în limita bugetului X sau Y.
Alte întrebari pe care ar trebui sa le adresati :
• Care sunt unii dintre fostii dumneavoastra clienti?
• De cât timp este agentia dumneavoastra specializata în marketing digital?
• Strategia va include concurenta?
• Este strategia mea peresonalizata si confidentiala?
Cateva adevaruri neplacute despre marketingul digital:
1.Nu exista nicio garantie de succes in marketingul digital !
Marketingul este esential pentru orice afacere, dar poate fi dificil si costisitor.
Metodele traditionale de marketing, cum ar fi reclamele tiparite si reclamele de televiziune, sunt adesea foarte costisitoare si foarte greu de masurat.
Drept urmare, multe companii s-au orientat catre marketing digital în ultimii 10 ani dar mai ales in ultimii 4 ani.
Marketingul digital ofera mai multe avantaje, inclusiv costuri mai mici si o flexibilitate mai mare. Cu toate acestea, este important sa ne amintim ca marketingul digital nu are nicio garantie de succes. Ca orice alta forma de marketing, marketingul digital necesita o planificare atenta, executie, monitorizare si ajustari.
Nu exista niciun glont de argint în marketing si acesta include si marketingul digital!
2. Eficienta marketingului digital poate scadea în timp si pe masura ce utilizatorii devin mai informati !
Pe masura ce lumea devine din ce în ce mai digitalizata, companiile se straduiesc sa tina pasul cu cele mai recente tendinte în marketingul digital. Cu toate acestea, exista unele dovezi ca eficienta acestor strategii poate scadea în timp pe masura ce utilizatorii devin mai informati si mai pretentiosi.
De exemplu, campaniile de marketing prin e-mail trebuie sa fie bine concepute si relevante pentru destinatar daca vor iesi în evidenta într-o casuta de e-mail aglomerata. În mod similar, anunturile Google si reteaua de cautare trebuie sa fie mai relevante pentru interogarea de cautare a utilizatorului, daca se doreste sa se faca click pe acestea.
3. Costul marketingului digital poate fi prea mare pentru firmele mici !
Concurenta este acerba. Afacerile mari au de obicei bugetul necesar pentru a angaja echipe de experti în marketing si pentru a aloca resurse semnificative pentru eforturile lor de marketing digital.
În schimb, firmele mici se bazeaza adesea pe un singur profesionist de marketing sau deloc, sau realizeaza singure activitatile de marketing. Drept urmare, pot deveni rapid coplesiti si pot cheltui mai mult decât îsi permit.
4. Rezultatele campaniilor de marketing digital pot fi greu de masurat !
Orice campanie buna de marketing ar trebui sa aiba obiective clare si rezultate masurabile.
Cu toate acestea, acest lucru poate fi dificil de realizat cu marketingul digital, unde miscarile se pot întinde pe mai multe canale si platforme.
Poate fi o provocare sa urmariti calatoria unui potential client de la prima interactiune cu marca dvs. pâna la achizitia finala.
Evitati capcanele marketingului digital !
Marketingul digital poate fi o modalitate excelenta de a ajunge la noi clienti si de a va promova.
Cu toate acestea, poate fi si un câmp minat de practici proaste, pasi gresiti si adevaruri neplacute.
În calitate de proprietari de afaceri, este esential sa fiti constienti de potentialele capcane ale marketingului digital, astfel încât sa le puteti evita pentru a profita la maximum de oportunitatile pe care le ofera, indiferent daca aveti un personal de marketing intern sau extern, o agentie sau un freelancer, sau daca realizati singuri activitatile necesare.
Pana cand ati reusit sa cititi acest articol, s-ar putea ca lumea marketingului digital sa se fi schimbat deja !
Alte materiale interesante si de ajutor puteti citi pe blogul nostru:
Într-o lume digitala aflata intr-o continua evolutie, marketingul digital nu mai este doar o optiune, ci o necesitate pentru orice afacere care dorește să ramana relevanta si competitiva.
Ramaneti la curent cu noile tendinte pentru ca o strategie bine pusa la punct, va putea transforma provocarile în oportunitati prin care sa va atingeti obiectivele dorite.